תוכן גולשים ואחריות משפטית

נושא בעל משמעות גדולה וכמו כן שנוי במחלוקת גדולה מאוד בקרב גורמים רבים בישראל ובעולם הוא תוכן גולשים ואחריות משפטית של בעלי האתרים. הנושא נוגע לפרסומים שונים של תכנים על ידי גולשים באתרים למיניהם, טוקבקים, פורומים וכדומה, כאשר הגולשים עשויים לפרסם תוכן בעייתי במקרה הטוב ומנוגד לחוק במקרה הרע. השאלה הנשאלת לגבי האחריות המשפטית לתוכן גולשים היא לגבי היכולת לחייב משפטית את בעלי האתרים על פרסום תוכן בעייתי או לא חוקי כזה בהיעדר יכולת ממשית להגיע לאותם גולשים.

תוכן גולשים ואחריות משפטית הוא נושא סבוך מאוד שנוגע במהות של רשת האינטרנט והבסיסים עליהם היא הוקמה. הנושא מעלה שאלות של פרטיות, חופש ביטוי, צנעת הפרט, הוצאת לשון הרע, הסתה, שליטה מלמעלה ברשת ועוד נושאים מורכבים ומהותיים. כנסת ישראל דנה בנושא במקרים שונים כבר כמה שנים ואפילו הועלתה על שולחן הכנסת הצעת חוק לגבי הנושא של תכני גולשים ואחריות משפטית.

בסך הכל טוקבק, מדוע צריך חוק?

הגורמים שתומכים בפתיחות מלאה של הרשת ובשמירה אדוקה על פרטיות הגולשים טוענים שכל המהומה היא סובבת סביב טוקבקים, לעיתים בעיתיים ללא ספק, ולא סביב פרסומים רשמיים. לכן אותם מתנגדים להגבלות על תוכן גולשים ואחריות משפטית על בעלי ומנהלי האתרים טוענים שאין צורך בחקיקה והטלת סנקציות וכי כל מנהל אתר יכול להפעיל שיקול דעת לגבי מחיקת פרסומים כלשהם או השארתם למרות היותם בעיתיים.

הצעת חוק משנת 2008 קוראת להטיל אחריות פלילית ואזרחית על כותב התוכן עצמו, על עורך האתר בו התפרסם התוכן ועל הגורם שהחליט בפועל על פרסום התוכן הפוגעני. הצעת החוק מציעה גם להטיל אחריות משפטית על גורם שמפעיל אתר שפורסמו בו תכנים פוגעניים או על מתפעל האתר.

הצעת החוק והמצדדים בהטלת מגבלות ואחריות לגבי תוכן גולשים מסתמכים על חוק איסור לשון הרע והגדרותיו לגבי פרסום תכנים באמצעי התקשורת – הטענה היא כי על כל אתר שיש אליו מעל 50,000 כניסות ביום יש להתייחס כאל אמצעי תקשורת מן המניין ולהכיל עליו את חוקי לשון הרע בדיוק כמו על טלוויזיה, רדיו ועיתונות מודפסת. זהו כמובן נושא בעייתי שנוגע למאפיינים המיוחדים של האינטרנט בכללותה.

יש לציין כי ח"כ ישראל חסון שאחראי להצעת החוק לגבי תוכן גולשים ואחריות משפטית הגיש הצעת חוק נוספת לגבי חיוב ספקיות האינטרנט לחשוף את זהות הגולשים הספציפיים שפרסמו תכנים פוגעניים, הצעת חוק זו הוסרה באופן עצמאי על ידי ח"כ חסון לפני שהתקדמה באופן מהותי.

חוק תוכן גולשים ואחריות משפטית – מנוגד לאינטרנט כיום

על פניו נראה כי למרות שיש היגיון ברצון למנוע פרסום תכנים פוגעניים שאינם תורמים דבר לתרבות הדיון או לנושאים עצמם, הצעת החוק לגבי אחריות משפטית על תוכן גולשים אינה עומדת בקנה אחד עם המציאות של רשת האינטרנט כיום ואף עם היסודות עליהם הרשת מושתתת. החוק פוגע בכך שהרשת היום הפכה לכזו שבה הגולשים מהווים חלק מהותי בתכנים השונים והטלת הגבלות וסנקציות תפגע באינטראקטיביות המאפיינת את העידן של Web 2.0, עידן בו ההפרדה בין צרכני תוכן ויצרני תוכן היטשטשה משמעותית.

כמו כן, החוק מדבר על מדד מספר גולשים באתרים השונים ויש לקבוע איך ימדדו נתון זה, דרכים לשמור על המידע העסקי של האתרים בו בעת עם יישום החוק (כמות גולשים משפיעה מהותית על תעריפי הפרסום באתרים) וכמו כן חוק תוכן גולשים ואחריות משפטית לא מתייחס לאתרים כמו בלוגים, רשתות חברתיות, פורומים ואתרי חדשות בצורה נפרדת כפי שצריך אלא כמכלול אחד וכללי של אתרי אינטרנט.

לא מעוניינים בתוכן גולשים? אולי כדאי לחשוב על שירות כתיבת מאמרים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קידום אורגני בגוגל

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום קידום אורגני בגוגל, כל מה שרציתם לדעת על קידום אורגני בגוגל במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע והשירות האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו !