שימוש לא חוקי בסימן מסחרי או שם מותג

מטבע הדברים, כל בעל עסק מבקש לבדל את עסקו מעסקים אחרים, כאשר אחת מהשיטות לכך היא השימוש בסימן מסחרי או שם מותג המזוהים עם העסק, ומשמשים ככרטיס הביקור שלו. עם זאת, קיימים מקרים בהם גורמים חיצוניים מבצעים שימוש פיראטי במותג, וזאת לצורך קידום עסקי, או לחילופין יצירת מצג שווא והטעיית הלקוח. להלן יוסבר מה ניתן לעשות במקרה כזה.

מה הכללים אומרים?

חוק זכות יוצרים, התשס"ח–2007 מהווה הבסיס לסוגיית זכויות היוצרים, כאשר החוק קובע במפורש כי אין לבצע שימוש בכל תוכן מקורי אשר הועלה לאינטרנט, וזאת לרבות סימן מסחרי או שם המותג. החוק קובע, כי הפרה של זכויות יוצרים מהווה עילה לפיצוי כספי משמעותי בסכום של עד ל-100,000 ₪, וזאת בהתאם למידת הנזק שנגרם ליוצר התוכן, והיקף השימוש בתוכן המוגן.

עם זאת, במרבית המקרים, וכפי שבית המשפט מדגיש באופן תדיר, קיימת ציפייה מכל מי שגילה כי זכויות היוצרים שלו מופרות על גבי רשת האינטרנט, כי ראשית יפנה בכתב לגורם המפר, וזאת בדרישה להסרת התוכן המוגן באופן מידי.

חשוב לזכור, כי במקרים רבים הגורם אשר מבצע את השימוש הלא מורשה בתוכן, עושה זאת שלא מכוונת זדון, אלא בשל בורות בתחום זכויות היוצרים. מסיבה זו, במקרים רבים פניה ישירה ורשמית תעשה את העבודה, ותוכיח לבית המשפט כי אין מדובר ברצון להגיש תביעה לשם רווח, אלא ברצון להבטיח את זכויותיו החוקיות של יוצר התוכן, ותו לא.

ואם זה לא עוזר?

במידה והפנייה הישירה זכתה להתעלמות, או לחילופין לתגובה לא עניינית, פתוחה הדרך בפני בעל התוכן להגיש כנגד הגורם המפר תביעה בשל הפרת זכויות יוצרים. חשוב לזכור, כי לתביעה יש לצרף אסמכתאות המוכיחות את זכויותיו של היוצר על התוכן, וכן מסמכים המראים מהם הנזקים שנגרמו לבעל התוכן, שכן בית המשפט מתחשב גם בקריטריונים אלו בבואו לקבוע מהו הפיצוי המתאים.

יצוין, כי בית המשפט אינו "שוק", וכי נקיבה בסכום גבוה משמעותית מהמקובל, ושאינו מגובה בהוכחת נזק, עלול להיתפס על ידי בית המשפט כניסיון לעשות רווח שלא כדין, ולפגוע באמינותו של התובע.

עם זאת, מטבע הדברים שהליכים משפטיים בישראל לוקחים זמן רב,  וההליך עשוי גם לקחת מספר שנים. מסיבה זו, ונוסף להגשת התביעה המשפטית, באפשרותו של בעל התוכן לפנות ישירות לאתרים השונים, אשר מאכסנים ברשותם את התוכן המוגן בזכויות היוצרים, ולדרוש להסירו.

שיטה נוספת להסרת דפי אינטרנט הכוללים הפרת זכויות יוצרים, היא באמצעות פניה ישירה לחברת גוגל. בעוד שמטבע הדברים, ברשת האינטרנט לא קיים גורם רשמי אשר "מנהל את האינטרנט", הרי שבפועל, חברת גוגל ממלאת את התפקיד במידה רבה, וזאת הודות לפופולאריות  של מנוע החיפוש שלה, אשר מהווה שער הכניסה העיקרי לדפי האינטרנט השונים.

מסיבה זו, ניתן לפנות לגוגל באמצעות פניה מסודרת, המבהירה באופן ברור מהם הדפים אשר מפירים את זכויות היוצרים של בעל התוכן, וזאת בצירוף כלל המסמכים הרלוונטיים. במרבית המקרים, פניה מנומקת שכזו תביא להסרת התוכן המועתק מאלגוריתם החיפוש של גוגל, וזאת בצורה מהירה ויעילה.

חשוב תמיד לזכור, כי החוק עומד לצדו של הנפגע מהפרת זכויות היוצרים, ודרכי פעולותיו הינן רבות ומגוונות, כך שאין סיבה "להשלים עם המצב", וחשוב לפעול בכל הדרגים החוקיות, על מנת לשמור ולהגן על זכויות היוצרים, ועל זכותו הבלעדית של כל אדם ליהנות מהתוכן שנוצר על ידו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קידום אורגני בגוגל

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום קידום אורגני בגוגל, כל מה שרציתם לדעת על קידום אורגני בגוגל במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע והשירות האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו !