אני ברשת – בניית תדמית וירטואלית

מאת: אופיר ורדי

אם הגעתם לכאן, כנראה שלא קוראים לכם אבי כהן.

כידוע לכל, מנועי החיפוש סורקים באופן אוטומטי את דפי הרשת ומנסים לשייך את האתרים המתאימים ביותר לביטויים אותם יחפשו לאחר מכן הגולשים. לרשת יש זיכרון ארוך מאוד, וחיפוש שם ייחודי ונדיר יוביל בהכרח למופעים ברשת שרובם מתייחסים לאדם אותו אנו מחפשים. לכן, אם איתרע מזלכם וקוראים לכם "רוסטיסלב רינסקי" ולא "אבי כהן", התוצאה הראשונה בגוגל תהיה כתובתכם ומספר הטלפון שלכם.

חישבו כעת על כל המקומות שבהם כתבתם תגובה, הודעה או טוקבק תחת שמכם המלא. חישבו על העצומות עליהן חתמתם ואולי אפילו צירפתם מספר טלפון. חישבו על פרופיל שפתחתם ברשת חברתית אחת וברשת חברתית אחרת. המידע הזה, במידה ועשיתם שימוש בשמכם המלא והאמיתי, ומידע נוסף שמתפרסם ללא שליטתכם כמו כתבות בעיתון ופסקי דין, עלול ללוות אתכם לנצח במנוע החיפוש ולכל מקום אליו תלכו.

כדאי לשאול את עצמכם:

כשתלכו לראיון עבודה, לפני או אחרי הראיון המראיין עשוי לחפש את שמכם. האם הכרחי כי הוא יראה את שמכם על עצומה הקוראת ללגליזציה של מריחואנה?

אם תכירו מישהי ותתחילו לצאת איתה, היא עשויה לחפש את השם שלכם בגוגל. האם היא חייבת לקרוא את ההגיגים שלכם בנושא בית"ר ירושלים בפורום האוהדים האהוב עליכם?

וכמובן, השאלה הרלוונטית ביותר עבורנו, האם הלקוחות שלכם ושותפיכם לעסקים צריכים לדעת את הדברים האלה?

כתבנו בעבר על הסרת תוצאות שליליות בגוגל, ולעתים אנחנו אכן נבצע צעדים להסרת התוכן שמציג אותנו באור שלילי או משדר תדמית לא רצויה. עם זאת, מדובר בפיתרון שאינו מושלם ומצריך מאמצים ומשאבים רבים. ישנם, למרבית המזל, פתרונות נוספים אשר יאפשרו לנו לשפר את המראה הניבט מתוצאות מנוע החיפוש.

הפיתרון: מניעה מוקדמת

הדרך הטובה ביותר להימנע מהשארת עקבות מסוג זה ברחבי הרשת, אשר כאמור ילוו אתכם לכל הפחות בשנים הקרובות אם לא לנצח, היא להימנע מלהשאיר אותם. נהוג לומר "סוף מעשה במחשבה תחילה", והכלל הזה שימושי מאוד בכל מה שקשור לפרסומים ברשת האינטרנט. לפני הלחיצה על כפתור "שלח" חישבו על המידע שאתם עומדים לשלוח ולפרסם. חישבו האם הוא ראוי להופיע לצד השם שלכם במנוע החיפוש, וצאו מנקודת הנחה שזה מה שיקרה. שאלו את עצמכם האם המידע הזה מתאים לתדמית שברצונכם לשדר. במידה ואתם מעוניינים להביע את עצמכם, שיקלו לעשות זאת באופן אנונימי או באמצעות פרטים מזהים חלקית, כמו למשל שם פרטי והאות הראשונה של שם המשפחה במקום שם מלא.

אבל מה עושים כשכבר יש תוצאות לא מחמיאות במנוע החיפוש?

בניית תדמית חיובית

יכול להיות שמניעה מוקדמת אינה רלוונטית עבורכם בשלב זה, ושיצרתם בהיסח הדעת מספר רב של מופעים של שמכם המלא ברשת שברצונכם להצניע או להחליף באיזכורים חיוביים. במקרה זה תוכלו לנסות לבנות וליצור תוצאות המתאימות למטרותיכם ולתדמית שברצונכם לשדר. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא ליצור אזכורים של השם שלכם שייראו למנוע החיפוש רלוונטיים יותר מאשר האזכורים הקיימים. כך תוכלו במאמץ לא רב לדחוק כלפי מטה את התוצאות השליליות ולהחליפן במידע שאתם מעוניינים להציג. כדי לעשות זאת, תצטרכו להפוך ליצרני מידע איכותי וטוב.

צעד ראשון: פרופיל בפייסבוק

מנוע החיפוש מציג תוצאות משלל מקורות, ומנסה באופן כללי לתת תמונה מלאה ככל הניתן כבר בעמוד התוצאות הראשון. אם מנוע החיפוש יחוש שהמשתמש מנסה לאתר אדם אחר, הוא עשוי להציג בראש הדף את האזכורים של אותו אדם ברשתות חברתיות, למשל פייסבוק או הגרסה העברית, "מקושרים". אתם יכולים לנצל את הנטייה הזו של גוגל, ולפתוח חשבון חדש בפייסבוק תחת שמכם המלא בעברית או באנגלית בהתאם לצורך. חשבון זה יהיה "הפנים" שלכם ברשת, ובו תוכלו לפרסם אך ורק דברים שיסייעו בבניית התדמית העסקית הרצויה. פעולה זו תגדיל את הסבירות שאנשים המחפשים את שמכם יגיעו למקור מידע הנמצא בפיקוחכם ובשליטתכם המלאה.

ישנו סייג לצעד זה, והוא מידת הפרטיות של הפרופיל. חשוב מאוד לשנות את הגדרות הפרטיות ולאפשר למנועי חיפוש לאנדקס את הדברים שאתם מפרסמים. פרופיל פרטי לא יופיע בתוצאות החיפוש!

צעד שני: פתחו בלוג או אתר אישי

אם תספקו את סקרנותם של אלה שחיפשו את השם שלכם, תקטינו את הסיכויים שהם ימשיכו הלאה בתוצאות החיפוש ותגדילו את הסיכויים ליצירת התדמית הרצוייה. כדי לעשות זאת, תידרשו להפוך ליצרני תוכן בעצמכם.

בלוגים הם יומני רשת פרטיים, הפועל על בסיס מערכות פשוטות ליצירת דפים וידיעות. ישנם מקומות רבים בהם ניתן לפתוח בלוג תוך מספר דקות וללא תשלום. בלוג אישי או אתר מקצועי בניהולכם הוא הזדמנות מושלמת לפרסום תכנים תחת שמכם ובפלטפורמה שיוצרת תחושה מקצועית ופחות אישית מאשר פרופיל פייסבוק. זוהי הזדמנות מצויינת לקשור את שמכם לתחום העיסוק שלכם, למחשבות המקוריות שלכם בנושאים שמעניינים אתכם,  ולפתוח פתח ללקוחות וקשרים עסקיים חדשים. אם יש לעסק שלכם אתר בית קיים, תוכלו להשתמש בבלוג כדי ליצור קשר בין שמכם לבין האתר, על ידי הפניית הגולשים אליו במקום בולט בבלוג.

צעד שלישי: כתבו לאתרי תוכן וחדשות

אתרים רבים מזמינים כותבים חובבים לכתוב מאמרים וידיעות חדשותיות. אתרים נוספים אינם מזמינים כתיבת חובבים, אך לא יתנגדו לפרסם ידיעה פרי עטכם בתמורה למתן קרדיט ראוי לשמכם. תוכלו להשתמש בשיטה זו על מנת לבנות לעצמכם תדמית חיובית ומקצועית יותר. תוכלו למשל לכתוב מאמר על תחום עיסוקכם ולהעלות אותו לאתרי מאמרים, או לאחד האתרים האחרים המציעים שירות דומה.

אפשרות נוספת היא כתיבה לאתרים המיועדים לכתבי חדשות חובבים כמו mysay ו-youpost הישראלים. אתרים אלה מאפשרים לכל אחד להפוך לכתב חדשות ומעניקים קרדיט ראוי לכותבים.

צעדים נוספים

סקרנו כאן בצורה שטחית למדי חלק מן האפשרויות העומדות בפנינו ליצירת תדמית חיובית בתוצאות מנוע החיפוש. הפתרונות שנסקרו הם קלים ופשוטים לביצוע, אך דורשים זמן, השקעה, יכולת כתיבה ותכנון מוקדם. ישנן דרכים נוספות, ומקומות נוספים, בהם תוכלו להתחיל לבנות לעצמכם תדמית ומיתוג אישי חיובי ומועיל. אנחנו נשמח לסייע לכם בתהליך ולייעץ לכם לאורך הדרך, וכמובן לעשות זאת בשבילכם על הצד הטוב ביותר.

לקריאה נוספת:

מיתוג אישי ברשת עושה לך קריירה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קידום אורגני בגוגל

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום קידום אורגני בגוגל, כל מה שרציתם לדעת על קידום אורגני בגוגל במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע והשירות האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו !