מאת: אופיר ורדי
פרשת אייל גולן אשר התפוצצה בסוף שנת 2013 הניבה אינספור כתבות, מאמרים, ידיעות, חדשות, קטעי וידאו ותוכן אחר. למעשה זוהי אחת הפרשות ה"מניבות" ביותר מבחינת כמות תוכן שלילי לגבי פרסונה בישראל.
למעשה, היינו יכולים לחשוב כי תדמיתו של אייל גולן, הזמר המפורסם, גמורה ולא ניתנת לשיקום. בחודשים האחרונים אני בוחן את התוצאות המתקבלות בגוגל בחיפוש שמו וכן מאזין לשיח בקרב מקדמי אתרים ואנשי ORM לגבי האפשרות שמישהו מנקה את התוצאות השליליות בגוגל ואפילו עושה עבודה לא רעה.
רקע קצר לגבי מיתוג ומוניטין באינטרנט
שוק חדש ומבעבע זה דרש וקיבל מקצוע חדש – ניהול מוניטין באינטרנט – ORM Online Reputation Management. היום תדמיתם של אדם, עסק או חברה נקבעים במידה רבה מהתוצאות המתקבלות בגוגל בחיפוש שמם. לכן כאשר מתפרסמות תוצאות לא מחמיאות נוצרה הדרישה להעלימן או לפחות לדחוק אותן לדפים רחוקים של התוצאות.
קיימות שיטות רבות לבצע את העלמת התוצאות ובמאמר זה נבחן מה בוצע במקרה של אייל גולן, האם בכלל בוצע משהו ואיך זה בוצע.
תוצאות החיפוש בעמוד הראשון
השאלה – האם בוצעו פעולות להעלים תוצאות שליליות בחיפוש אייל גולן?
כאשר גוף מקצועי פועל לדחוק תוצאות שליליות הוא משאיר סימנים שאותם ניתן לראות. במקרה של הצלחה הדף הראשון ואולי גם הדף השני של התוצאות "נקיים" אולם את העבודה שבוצעה מאחורי הקלעים ניתן לראות כפי שגשש טוב יודע לאתר את העקבות שנותרו בשטח.
במקרה ולקחת איש מקצוע לא כל כך מקצועי יתכן מצב שהוא יותיר חורבן ונזק במקום להועיל. פעולות מיתוג באינטרנט מתבצעות בצללים – אף אחד לא מודיע כי הוא מתחיל לנקות את השם שלו בגוגל וכל חברה הנותנת שירותים בתחום לא מפרסמת את פעולותיה ואת לקוחותיה.
בכל מקרה לא ניתן לטשטש לחלוטין את הפעולות המבוצעות מפני עין מקצועית וזה הזמן לנתח את המצב במקרה של מיודענו אייל גולן. ברצוני להבהיר שהניתוח מתייחס למצב של הסרת תוצאות שליליות ולא פעולת מיתוג באינטרנט אשר קדמה לפרסום התוצאות ואשר מטרתה לתת הגנה מפני פרסום עתידי אם יהיה.
מה מיוחד במקרה של אייל גולן?
ברוב המקרים, קיימות מספר תוצאות שליליות אשר הינן לרוב פסקי דין, כתבות בעיתון ואולי פרסומים באתרים פרטיים. במקרים אלו אנחנו יכולים לסמן את התוצאות החיוביות (שמועילות ללקוח) תוצאות ניטרליות ותוצאות שליליות – שאותן נרצה להסיר. כלומר, בתחילת העבודה אנחנו יודעים מהן התוצאות השליליות והיכן הן ממוקמות בגוגל.
המקרה של אייל גולן מיוחד מאחר וקיימות בו תוצאות מתגלגלות.
מהן תוצאות מתגלגלות?
אם ננתח את מאות הפרסומים השליליים שנוצרו ניתן יהיה לראות כי חלק גדול מהן נוצר באתרי חדשות ובאתרים נוספים אשר מעדכנים בצורה שוטפת מידע לגבי אייל גולן.
כלומר – תוצאה מחליפה תוצאה וכל הזמן קיימות באותו מקור תוצאות חדשות ומעודכנות המתייחסות לאייל גולן.
אם נבחן לדוגמא את אתר ynet נוכל לראות את השתלשלות העיניינים:
קל לראות כי בתאריך כתיבת מאמר זה – 23/2/14 הפרסומים האחרונים אינם דווקא שליליים
ומה קורה בגוגל? גוגל מציג את עמוד התגית של Ynet על אייל גולן. כך גם לגבי תוצאות מאתר מאקו, וואלה
כלומר, פרסומים שליליים או חיוביים מאתרים אלו כבר לא יופיעו בתוצאות – אלא רק קישור לעמוד התגית.
רצף הפרסומים שאותם מקורות גרם לקידום עמוד התגית שקיבל מיקום מכובת בתוצאות האורגניות. בנוסף, קיימות תוצאות של חדשות שבהן יופיעו פרסומים מהימים האחרונים.
מה לגבי תוצאות אחרות?
תוצאה נוספת הקיימת בדף היא מעכבר העיר – האם זו תוצאה מקודמת?
תוצאה זו היא אחת מהתוצאות האחרונות אשר פורסמו בנושא – מאחר וקיימות תוצאות רבות מהחודש האחרון הכוללות אזכור של אייל גולן התמקדתי בתוצאות "חזקות" – תוצאות אשר כוללות את הביטוי אייל גולן ב-title
ניתן לראות שגוגל בחרה להציג את אחת מהתוצאות האחרונות שפורסמו בנושא באתר זה. בשבועות הקודמים פורסמו תוצאות אחרות ובעתיד יופיעו אם בכלל תוצאות אחרות או עמוד התגית.
בנוסף אנו רואים תוצאות מהאתר הרישמי, מוויקיפדיה, העמוד הרישמי בפייסבוק וכן שתי תוצאות שליליות לכאורה – מאתר themarker ומהאתר של עומרי חיון – אשר ידוע בכך שלא התבייש לפרסם את שמו של אייל גולן גם כאשר שאר המקורות לא פרסמו.
כפי שבחנו את התוצאה מאתר עכבר העיר נבחן את התוצאה באתר themarker:
גם במקרה זה זו אחת הכתבות האחרונות באתר
כלומר ניתן להסיק כי מדובר על תוצאה מקרית בכל אחד מהאתרים האלו.
עמודי תגיות בנושא אייל גולן
האם על מנת להעלים תוצאות אחרות קודמו עמודי התגיות באתרים ynet, מאקו וואלה?
באופן טבעי, מעטים יקשרו לעמוד תגית. אם קיים תוכן רלוונטי או מעניין – מקורות חיצוניים יוסיפו קישור ישיר לעמוד. לכן, במידה וקיימים קישורים לעמודי תגית – זה יעורר חשד לפעולת מיתוג
את הדף ב-ynet לא נראה שמקדמים
לדף התגית בוואלה יש 4 קישורים נכנסים:
מבחינת התוצאות נראה כי לא מדובר בפעולת קידום – תוצאה אחת היא מתוכן אוטומטי, תוצאה נוספת היא משיכפול של מאמר בוואלה הכולל את התגית, קישור נוסף הוא ממאמר משנת 2012.
לדף התגית במאקו יש 4 קישורים
שגם הם נראים טבעיים.
המסקנה שלי היא שעמודי התגית בנושא אייל גולן אינם מראים שום סימן לפעולות מיתוג.
האתר של עומרי חיון
אין ספק שזו אחת התוצאות השליליות בנושא
אתרים רישמיים של אייל גולן
לאייל גולן מספר רב של דפים ואתרים רשמיים: eyalgolan.co.il, he-il.facebook.com/EyalGolanOfficial, eyal-golan.co.il. כאשר אנחנו בוחנים אפשרות לפעולם מיתוג נרצה לראות האם אתרים או דפים נפתחו לאחר התפוצצות הפרשה. כל הדפים והאתרים נפתחו שנים לפני פרשה זו.
אתר ויקיפדיה
האם אתר ויקיפדיה קודם כחלק מהמאמצים להכניס תוצאות ניטרליות? באופן טבעי כל תוצאה מויקיפדיה ובמיוחד בנושאים אינפורמטיבים מקבלת מיקום טבעי גובה בגוגל. גם תוצאות בויקיפדיה ניתן לקדם ובמקרה זה נרצה לראות האם נוצרו קישורים חדשים לעמוד הזה ואם כן מהיכן
בכלי של מז'סטיק קיימת אפשרות לבחון תוצאות לפי זמן היווצרותן (או למעשה לפי התאריך שהכלי גילה את העמוד עם הקישור החדש).
בחנתי מספר קישורים שנוצרו בעת האחרונה – לדוגמא קישורים מהיום 19/12/13:
קישור מהדף pupic.co.il/israeliclassics/Forum/22962.aspx – נראה טבעי – מכיל קישורים רבים נוספים כדוגמת זה
קישור מהדף http://shemli.co.il/hebnames/name_details.seam?nameID=142 גם הוא נראה טבעי
קישור מהדף – pupic.co.il/israeliclassics/Forum/23176.aspx – גם הוא נראה טבעי
בחנתי קישורים נוספים מהימים 9/2/14, 4/2/14 והקישורים מהתאריכים האלו נראים טבעיים.
סיכום פרשת התוצאות של הזמר המפורסם, אייל גולן
לדעתי לא בוצעו פעולות דחיקת או הסרת תוצאות עבור אייל גולן, או שבוצעו תוצאות אשר לא השפיעו על התוצאות.
הסרת תוצאות שליליות לא מבוצעות בזמן כה קצר. אלא אם ניתן למחוק דפים שליליים, יש צורך בחודשים של עבודה במקרה הטוב ובמקרים פחות טובים אף שנים כאשר לעיתים לא ניתן כלל להצליח בפעולה.
גוגל לא בוחרת דווקא להציג תוצאות שליליות אלא כמו בכל אירוע חדשותי, להציג תוצאות מעודכנות.
כלומר אם מפורסמת תוצאה שלילית על אדם באתר חדשות, הדרך הטובה ביותר לדחוק אותה היא פעולה פנימית באתר עצמו – לפרסם תוצאות נוספות טובות או ניטראליות ולרוב תוצאות אלו יוצגו וידחקו באופן טבעי את התוצאה השלילית – וזה מה שקרה במקרה של אייל גולן.
הפוך על הפוך
מאחר ואני טוען כי לא ניראות פעולות קידום יזומות האם המאמר הזה יכול להופיע מיקום גבוה עבור הביטוי אייל גולן? מה יקרה אם נשקיע קצת בקידום של המאמר? אני אעדכן בחודשים הקרובים האם המאמר הזה הצליח להתברג במקום גבוה ולשמור על המיקום.